کد مطلب:210174 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:468

خانه امام سجاد و امام صادق
در محله بنی هاشم كه طی سال 1363 به بعد تخریب شد، دو منزل وجود داشت كه به دار علی بن الحسین و دار جعفربن محمد (علیهم السلام) مشهور بود. این مكان كه اكنون تخریب شده، در همان فضایی قرار داشت كه اكنون سنگفرش شده و میان درِ اصلی بقیع تا حرم رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است. در منابع شیعه توصیه به خواندن نماز در این دو خانه شده است. [1] این نشانگر قدمت این دو خانه می باشد. سمهودی در كتابش از خانه ابوایوب انصاری و خانه امام جعفر صادق (علیه السلام) در این محوطه یاد كرده است. [2] .

مطری (741) در قرن هشتم، پس از شرحی در باره مزار اسماعیل فرزند امام صادق (علیه السلام) ـ كه در حال حاضر قبرش را به داخل بقیع انتقال داده اند ـ می نویسد:

گفته می شود زمینی كه اسماعیل در آن دفن شده و نیز اطراف آن در سمت شمال، در اصل خانه ای متعلق به زین العابدین علی بن الحسین ـ رضوان الله علیهم اجمعین ـ بوده و نیز در همانجا به نام زین العابدین وجود داشته است. همچنین از مسجد كوچكی به نام مسجد زین العابدین خبر داده اند. [3] .

این شرح مربوط به عرصه ای است كه در حال حاضر سنگفرش شده است. و دیواری سنگی كه روی آن نرده های آهنی گذاشته اند، آن را به عنوان بخش حاشیه ای مسجد، در میان بقیع و مسجد النبی (صلی الله علیه وآله) درآورده است.

خانه امام جعفر صادق (علیه السلام) نیز كه تا این اواخر بر سرِپا بود، یكی از آثار متبرك این



[ صفحه 352]



قسمت شمرده می شد. بر اساس نوشته مطری، خانه عثمان در مقابل باب جبرئیل بوده كه روزگاری هم به نام باب عثمان شهرت داشته است. خانه ابوایوب انصاری كه پیامبر (صلی الله علیه وآله) مدت هفت ماه نخست هجرت را در آن زندگی می كرد، در سمت قبله آن بوده است. خانه امام جعفر صادق (علیه السلام) نیز در همین سمت بوده كه به نوشته مطری (م 741) تا زمان وی، آثار محراب آن مشخص بوده است.


[1] بحار الأنوار، ج 97، ص 225.

[2] وفاء الوفاء، ج 1، ص 732 ـ 733.

[3] التعريف، ص 44.